Історія успіху Заводської громади: відродження іміджу громади як регіонального культурного та освітнього центру.
Заводська ОТГ наразі перебуває, можна сказати, в дитячому віці – адже їй всього п’ять років. Зрештою, так віднедавна й триває процес децентралізації місцевого самоврядування в Україні. Проте, як і для дитячого організму, це – час стрімкого розвитку. Тому якісних змін в громаді вже доволі помітно – як і засобів, аби їх досягти. Із 2016 року громада є партнером Програми USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE).
Власне на тому, що в своїй роботі ОТГ потрібно робити суттєвий акцент на дедалі ефективнішому акценті в плані розвитку галузі культури, наголосило опитування мешканців щодо якості надання послуг. Тому цей пріоритет й визначився в процесі створення стратегії розвитку громади на 2017-2025 рр. І одним з першочергових постало завдання вдихнути свіжий струмінь у функціонування Заводської школи естетичного виховання, якомога раціональніше осучаснивши такий процес. Адже цей навчально-мистецький заклад – провідний, по суті, флагман культурологічної галузі в громаді. Й водночас слугує середовищем для росту творчого потенціалу мешканців не лише Заводської ОТГ, а й десяти навколишніх сіл району.
Тому-то у 2016 році наміри функціонування його об’єднались воєдино з такими ж намірами, так би мовити, класичного «вогнища» – місцевого будинку культури. Підсумком вдалого симбіозу став центр народної творчості, у назві якого все ж спершу превалює означення Заводської комунальної школи естетичного виховання. Тож назва новоутвореного культурно-освітнього закладу – ЗКШЕВЦНТ. Основна мета – культурно-освітня. Більш офіційне означення – відродження іміджу громади як регіонального культурного та освітнього центру.
І життєво необхідною потребою, й надзвичайно важливою, коли б не сказати – доленосною подією для громади стало новосілля створеної формації, отого-таки центру. Адже школа естетичного виховання перебралася зі старого, непридатного вже до навчання, надто взимку, приміщення – до будинку культури. Звісно, потрібен був ремонт – і він стався завдяки партнерству у Програмі DOBRE. Бо фінансова підтримка склала близько 1 мільйона гривень – ці кошти пішли на придбання необхідних будівельних матеріалів. Громада, зі свого боку, оплатила вартість робіт, тож ціна питання – 1200 тисяч гривень.
Проте переваги – надзвичайні! Школа нарешті стала школою в повному сенсі слова: тепло, світло, просторо, по-сучасному. Доречно згадати: ще в попередньому пристосованому шкільному приміщенні до переліку видів образотворчого мистецтва, яким тут навчають дітвору, додалася й «Скульптура». Освоювати його раніше була можливість тільки в теплу пору року, а тепер – цілий рік. Загалом же нині в школі навчається 140 учнів на чотирьох відділах: музичному, хореографічному, образотворчого мистецтва, театральному. Школярів відчутно побільшало – й через поліпшення побутових умов теж. Адже повернулися ті, хто раніше власне через це залишав навчання.
Другий помітний плюс – ожив будинок культури. Його наповнили дитячі голоси, дитяча творчість. Доводиться вдаватись до слів-антонімів: багато років будинок культури мало використовувався за призначенням – через обсяг площі та фінансову неспроможність її обігріти. Тепер влаштовуваних тут заходів істотно побільшало, тож заплановане оновлення глядацької зали. Тішаться тому й учні, і їхні батьки.
– Ми надзвичайно задоволені новим приміщенням, новими умовами, – розповідає директорка школи естетичного виховання – центру народної творчості Наталія Папушак. – У нас навчаються діти зі всієї округи, приїжджають навіть з райцентру Чорткова. Маємо вже й платну групу занять фітнесом для дорослих мешканців громади, – принагідно повідомляє про новацію. – Наразі школа фінансується громадою. Проте, якби грошей виділила ще й держава, з`явилась би змога прийняти більше охочих навчатися. Бо їх не бракує, – акцентує.
Справді, до перелічених напрямків, за якими навчається дітвора, додався ще один – заняття аеробікою й танцями для дорослих. Бо для цього є відповідна база: два хореографічних зали. А ще – 12 сучасних навчальних класів. Вони облаштовані завдяки тому, що шкільний простір тепер займає аж 884 квадратних метри, цілий другий поверх приміщення будинку культури – замість колишніх 420-ти. Тобто удвічі більше й просторіше! До слова, водночас з відкриттям оновленої школи-центру наприкінці минулого, 2019 року помітно зросла популяризація мистецької освіти в районі загалом.
– Відновлення частини одного з найбільших на Тернопільщині будинків культури було надзвичайно амбітним проєктом, – наголошує голова Заводської ОТГ Людмила Павлінська. – Але, завдяки злагодженій роботі нашої команди, сприянню партнерів ми успішно з ним впоралися, навіть незважаючи на складність, – стверджує. – Пишаємося, що навіть в такій маленькій громаді, як наша, діти мають змогу якісно розвивати свої мистецькі таланти, – підсумовує.
Це й справді так: творчий потенціал тих, хто вчиться, і тих, хто навчає, підтверджений довгеньким переліком здобутків. Ось лише фрагмент: щорічне лауреатство конкурсів – Міжнародних: IE-NO-HIKARI-27h Annuel World Contest Японія-2020-Золота медаль, «SMALL MONTMARTRE OF BITOLA» -2020» Makedonia – «Diploma winners «Gold palette winners» 2 учнів, конкурс у м. Івано-Франківськ (Україна): 2 гран-прі, 4 золоті, 3 срібні нагороди і одна бронзова, фестиваль-конкурс «Закарпатський едельвейс» – І премія, конкурс-фестиваль мистецтв «Зірка України» – І премія, всеукраїнських: фестиваль-конкурс «Золотий перетин Львова» – І премія, дистанційний фестиваль-конкурс «Козацька родина» – гран-прі, ІІІ місце, «Вір у себе, мрій і дій!»– гран-прі, ІІ місце, конкурс юнацької творчості «Об'єднаймося ж, брати мої!»-2020 – 1 премія.
Те, що метою створення ЗКШЕВЦНТ є не лише забезпечення належного навчального процесу школи, а й задоволення культурних потреб мешканців громади, засвідчує організація буквально всіх культурно-мистецьких заходів. Адже школа-центр активно співпрацює з місцевою громадською організацією «Центр громадських ініціатив «Від ідеї до успіху». Ось конкретизація ще кількох фактів: тридцятеро осіб школи естетичного виховання долучалось до виїзних арт-пленерів у рамках реалізації проєкту ГО «Лабіринт емоцій», а до відкриття його – ще більше: аж сорок осіб! Власне завдяки підтримці мистецькою формацією наприкінці минулого, 2019 року громадською організацією реалізовано проєкт Girls club «SMART» Простір для спілкування та розвитку. Адже школа надала приміщення, забезпечивши 3 з 5 простір для зустрічей, тренінгів та інтерактивних ігор.
Світова пандемія COVID-19 внесла корективи у функціонування буквально всіх галузей буття, створивши виклик для життєздатності цілих галузей. Перед певною дилемою опинилися й викладачі школи естетичного виховання. Проте власне за такої непростої ситуації – насамперед у форматі дистанційного навчання – визріли цікаві педагогічні знахідки. Цей й участь в дистанційних конкурсах, де здобуто цінні відзнаки, у челенджах «Залишайся вдома» та «Моя писанка» у Facebook. Уроки у форматі on-line посприяли участі в Міжнародному дитячому мультимедійному інклюзивному проєкті «Вільні духом – на коні», конкурсі дитячого малюнку «Політ до місяця і далі», також міжнародному, кращі учнівські роботи долучаться до книги на підтримку дітей з інвалідністю. Одне слово, викладацький колектив школи, творчо опанувавши нестандартну ситуацію, «знайшовся» у вимушено нових обставинах, запропонувавши учнівській спільноті багато дистанційних інструментів та методів з метою продовження навчання.
Звісно, було нелегко: довелось пристосовуватись, образно кажучи, «на марші», використовуючи технічні засоби, наявні під рукою. Хоча для забезпечення більш якісного рівня їх явно недостатньо. Добре, що школа в недавньому часі виграла грант на придбання інтерактивного обладнання, завдяки чому дісталася столу для малювання піском, інтерактивної дошки, ноутбука, фотоапарата. До того ще й за кошти громади придбано проєктор.
Однак для популяризації позашкільного освітнього закладу як справді сучасного, аби відповідати вимогам доби і йти в ногу зі стандартами, потрібні відповідні цифрові технології. Бо планів багато, та ще й яких креативних! Скажімо, лише з метою довести, що життя й під час карантину триває, осердя творчого мозку школи-центру має на меті створити анімаційний фільм-хроніку про роботу закладу в часі пандемії. Хореографічний відділ хоче представити постановку «Танцюючі тіні». Доробок відділу образотворчого мистецтва бачиться в мистецькому флешмобі «Поділись своїм відкриттям» та творенні малюнків на піску. Вихованці музичного відділу разом зі своїми вчителями творитимуть саунтрек до фільму, музику до якого напишуть учні. А театрали відобразять голоси за кадром, який закарбує всі етапи пандемії COVID-19.
Одне слово, творчість – як і політ людської душі, справді не має меж. Насамперед за умов, коли має гідну підтримку та партнерство, коли живиться затребуваністю та увагою до стрімкого проростання зерен, які перетворюються на міцні, життєдайні сходи, а відтак – і втішні плоди.
Підготувала Анна Блаженко